نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2489
-
الف
+

مصاحبه اختصاصی آی فیلم 2 با «سمیه مروتی» دبیر اجرایی «رویداد فرهنگی افغانستان»

داکتر «سمیه مروتی» دبیر اجرایی «رویداد فرهنگی افغانستان» در مصاحبه اخصاصی با خبرنگار شبکه آی فیلم 2 از علت برگزاری این رویداد فرهنگی گفت.

به گزارش آی فیلم 2 ،«سمیه مروتی» دبیر اجرایی «رویداد فرهنگی افغانستان» در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شبکه آیفیلم 2 از ایده برگزاری این رویداد فرهنگی و بخش های متنوع آن گفت.

داکتر مروتی ابراز داشت: طی سال های مختلف که در حوزه افغانستان فعالیت داشتیم این سوال مطرح بود که علیرغم مشترکات فرهنگی بین ایران و افغانستان چرا روابط در حوزه های مختلف سیاسی ، فرهنگی و هنری به سطح  اعلا و قابل قبولی نرسیده است؟

داکتر مروتی اظهار کرد: کمیته های تحقیقی مختلفی تشکیل شد که در آن از پژوهش گران افغانستانی و دانشجویان ماستری و دکتری در رشته مطالعات افغانستان مشورت گرفته شد و به این نتیجه رسیدیم که ادراک مخاطب از ما چگونه است؟ اینکه مهاجران افغانستانی در ایران و داخل این کشور چه تصویری از دولت و مردم ایران دارند و بالعکس.

وی افزود : از این رو ایده ای با عنوان «افغانستانی دیگر» با هدف معرفی جادبه ها ، مکان های تاریخی و  نخبگان افغانستانی به مردم ایران شکل گرفت و برنامه ها و پروژه های تحقیقاتی مختلفی ترتیب داده شد که این رویداد فرهنگی یکی از آن ها است.

دبیر اجرایی رویداد فرهنگی افغانستان بیان کرد: در بخش ادبیات و شعر ارتباطات خوبی بین شاعران و ادیبان افغانستانی و ایرانی طی چند دهه گذشته برقرار شده است اما این همکاری در حوزه های دیگر چون موسیقی ، تیاتر و فرهنگ غذایی هنوز اتفاق نیفتاده و این عدم شناخت باعث شکل گیری موضوعاتی شده که هر دو ملت متحمل هزینه های سنگین آن شده اند.

وی افزود: اتفاق دیگری که روی داده عدم شناخت مردم دو کشور از یکدیگر است. برای مثال مردم ایران شناخت کافی از ظرفیت های عظیم ملت افغانستان ندارند در حالی که ما در ایران در کنار خود چهره های برجسته افغانستانی داریم که در حوزه های  طب ، موسیقی و ... فعالیت می کنند و در سطح جهانی درخشیده اند.

مسئول برگزاری «رویداد فرهنگی افغانستان» در خصوص بستر فعالیت مهاجرین در ایران گفت: من بیش از 10 سال که در حیطه افغانستان فعالیت دارم و متوجه شدم ما به مرور و طی سال های اخیر افزایش ضریب حضور و نفود نخبگان و فعالان افغانستانی در زمینه های مختلف را در ایران شاهد هستیم.

به گفته داکتر مروتی هدف از برگزاری این رویداد های فرهنگی که امتداد هم خواهد داشت تغییر چهره مهاجران افغانستانی در ایران است چراکه اتفاقاتی این چنینی به نزدیکی بیشتر مردمان دو کشور کمک می کند.

بیشتر بخوانید :

«حسام الدین سراج»: موسیقی پیام آور صلح، مهر و دوستی بین انسان ها بوده است

اختراع کیت های تعیین جنسیت جنین توسط 2 داکتر نخبه افغانستانی

برگزاری یک مراسم فرهنگی در قلب «تهران» با هدف افزایش همکاری فرهنگی ایران و افغانستان

م ا 

نظر شما
ارسال نظر